tisdag 3 augusti 2010

Bakar bröd

Som jag skrev i gårdagens bullinlägg så satte jag även bröddeg, nu bakas här för fulla muggar. Jag känner mig nästan som Janos, Frasse och Hilding från Tårtan...


Två är klara och två kvar att göra. Eftersom jag brukar ta 1/4 paket jäst till varje bröd (vem orkar väga) blir det fyra bröd av ett jästpaket.

Det är så himla gott så prova att göra om ni har tid

För intresserade kommer receptet här:
Jim Laheys knådfria bröd Tid: 20 min. + 15-20 tim. För jäsning och gräddning

Till ett bröd:
6 g jäst (1/8 pkt)
3½ dl kallt vatten
1 1/4 tsk salt
7 dl vetemjöl special eller 3½ dl vetemjöl special+3½ dl dinkelmjöl fullkorn
ca 1 dl vetemjöl till utbakning
ca ½ dl vetekli eller majsmjöl till andra jäsningen

1. Rör ut jästen i vatten, tillsätt salt
2. Lägg i mjölet. Rör tills allt är blandat. Det blir en lös och kladdig deg.
3. Täck skålen med lock eller plastfolie och låt jäsa 12-18 tim i rumsvärme.
4. Häll upp degen på ett rejält lager mjöl på köksbänken. Platta ut den till en kaka, vik i hop den och platta ut igen, vik en gång till. Forma degen till en boll.
5. Strö vetekli eller majsmjöl på en handduk. Lägg degbollen med skarvsidan ned på handduken, strö över mer kli eller mjöl och täck med en handduk. Låt degen jäsa ca 2 tim.
6. Sätt ugnen på 250 grader. Värm en gryta eller ugnsfast form med lock i den varma ugnen ca 10 min.
7. Ta ut den heta grytan och vänd ner degen i grytan så att skarvsidan hamnar uppåt. Lägg på locket och ställ in grytan på galler i nedre delen av ugnen. Sänk värmen till 225 grader.
8. Grädda brödet i 30 min med locket på, ta av locket och grädda ytterligare ca 20-30 min tills brödet är vackert gyllenbrunt.
9.Ta den heta grytan ur ugnen. Vänd upp brödet på ett galler och låt svalna.







5 kommentarer:

  1. Låter bra, men kan du inte liksom bara skicka över ett bröd...? :-) Pliiiiis!

    SvaraRadera
  2. Venus: Kom hit istället så tar vi en fika. Jag har god smörgåsskinka hemma

    SvaraRadera
  3. jag bakar alltid annas fantastiska bröd ...

    maken ropar ... jag återkommer

    SvaraRadera
  4. Vilka fina bröd! Som jag aldrig kommer att våga göra. Det är bara människor som KAN baka som tycker att det är LÄTT att baka...

    SvaraRadera
  5. Nina: Tar gärna receptet om du vill dela med dig

    Tant Grön: Tack. Jag tror att du klarar detta. Jag är inte heller så duktig men de här går bra

    SvaraRadera