söndag 3 april 2011

San Fransisco - del 6 - Alcatraz


Ytterligare en gråmulen dag tog vi båten från Fisherman's wharf ut till Alcatraz. Det kan vara idé att boka biljetter i förväg eftersom det är ofta slutsålt


När vi klev i land samlade de in oss på kajen och pratade och pratade. Mitt tips om någon gör denna resa är att strunta i denna samlingen - den ger inte mycket.

Nej rör på benen så att ni kommer först upp till själva fängelsebyggnaden.

Här uppe får man på sig ett par lurar och får lyssna på före detta fångar och fångvaktare som berättar om hur det var och som guidar dig genom byggnaden. Eftersom vi snällt stod nere på  kajen och lyssnade kom vi upp hit tillsammans med alla andra och gick och trängdes på exakt samma ställe som alla andra samtidigt.

Här ser ni "Flykten från Alcatraz". Den mörka fyrkanten under handfatet är rymningshålet och bilden nedanför är mellanrummet som de klättrade upp i. Det är två väldigt dåliga bilder jag vet men det gällde att hinna fota innan någon ställde sig i vägen

5 kommentarer:

  1. Jag tycker inte om att vara på små öar om jag inte vet hur jag ska ta mig därifrån. Jag kan föreställa mig hur hemskt det måste ha varit att bli placerad där.

    SvaraRadera
  2. Jag såg det bara från land när jag var där.

    SvaraRadera
  3. Fick en stor klump i magen och stora självan av bilderna på gatorna...men av dessa bilderna fick jag en ännu större klump...vill skynda mig ut härifrån i friheten.

    Tack för visningen, kram/caja

    SvaraRadera
  4. Så spännande att ha varit där!

    SvaraRadera
  5. WOW så intressant. Dit skulle jag oxå vilja åka...

    SvaraRadera