lördag 11 december 2010

Julbak



För att slippa stressa började jag med julbaket idag. Jag är inte så förtjust i lussebullar utan gör dessa istället (de är mycket godare än de ser ut på bilden). Det ska bli 18 st och jag gjorde 24 st ändå är de ENORMA. Nästa gång ska jag försöka komma ihåg det och göra dem ännu mindre.

Nu har jag druckit lite Blossas cognagsglögg och ätit två saffranssnurror och säger som Maria Montazami: Mums

För er som vill ha receptet kommer det här:


Leilas saffranssnurror 
Ingredienser
5 dl mjölk
4 påsar (2 g) saffran
50 g jäst
1/2 tsk salt
2 dl strösocker
250 g kesella 10 %
100 g mjukt smör
16-17 dl vetemjöl special

Fyllning:
200 g mandelmassa
200 g mjukt smör
1 dl råsocker
1 msk malen kanel
2 msk romessens

Pensling:
1 ägg
1 msk mjölk
råsocker och mandelsplitter till garnering
2 muffinsplåtar
Tips
Receptet ger 18 stora bullar. 

Gör så här

1. Värm mjölk och saffran till max 37 grader. Lös upp jästen i degvätskan.
2. Tillsätt salt, strösocker och kesella.
3. Tillsätt mjukt smör och vetemjöl lite i taget. Knåda degen väl.
4. Låt jäsa till dubbel storlek i bunken under duk, i cirka 45 minuter.
5. Sätt ugnen på 200 grader.
6. Riv mandelmassan. Vispa mandelmassa, smör, råsocker och rom till en slät massa.
7. Knåda degen lätt på mjölat bakbord och dela den i två lika stora delar.
8. Kavla ut varje degbit till en rektangel, 45 x 20 cm, cirka 1 cm tjock.
9. Bred fyllningen över degen och rulla ihop till en tajt rulle från långsida till långsida.
10. Skiva varje rulle i 9 bitar, cirka 5 cm breda.
11. Lägg bitarna i pappersformar i en muffinsplåt eller på en bakplåt.
12. Jäs under bakduk i cirka 30 minuter.
13. Vispa upp ägg och mjölk till penslingen. Pensla bullarna, strö över mandelsplitter och råsocker och grädda i 13-15 minuter

11 kommentarer:

  1. Detta är helt otroligt. Sambon sa att han och Minsta skulle baka lussekatter idag (men det blir nog kanske imorgon) och då sa jag att jag tyckte att de skulle göra lussebullar istället med mandelmassa i och med ett recept där det är kessela i degen. Jag lovade leta reda på ett sådant recept och så hittar jag det här!!! Otroligt!

    SvaraRadera
  2. Knaster: För att citera Emil och Alfred "Du och jag Knaster - det tror jag det"

    SvaraRadera
  3. Ser och låter jättegott ut! Men 4 påsar saffran!! Kostar kosing... Kvällskram!

    SvaraRadera
  4. Det var bullar det! Snygga och lika stora allihop...annat än mina hopslarvade som jag gjorde för ett tag sen.
    Dom ser riktigt goda ut...men nej det blir inget mer bakat till jul. Ingen här mer än jag äter saffransbröd, så det får va´.

    SvaraRadera
  5. Jisses, det ser lite för svårt ut för mig, de där bullarna :)
    De ser väldigt goda ut !

    SvaraRadera
  6. Venus: Det är värt det - jag lovar

    Anna: Jag äter inte saffransbröd i vanliga fall. Men de här äter jag desto mer av

    Huskatt: De är jättegoda och väl värt ett försök

    Oslo: Kom hit så bjuder jag på fika

    SvaraRadera
  7. Visst är dom goda! Dom har blivit tradition här hemma :)

    SvaraRadera
  8. Fru Choklad: De är nästan för goda....

    SvaraRadera
  9. Jag kanske måste prova till slut!?

    SvaraRadera
  10. Spader: gör det. Du kommer inte att bli besviken. Eller så får du komma förbi och provsmaka

    SvaraRadera