torsdag 4 oktober 2012

Betala hemma en generationsfråga?

Vid en diskussion för några år sedan berättade jag för barnen att de ska betala hemma när de börjar jobba, om de fortfarande bor kvar då. Sonen tyckte att det var fruktansvärt: - Så kan man ju inte göra. Men nu har han vant sig vid tanken och mer eller mindre accepterat det.

Jag har nu förstått att det är en väldigt vanlig reaktion hos deras generationen. Både kända och okända berättar om samma sak.

När jag var ung var det självklart att man betalade om man bodde hemma. Undrar när förändringen skedde

13 kommentarer:

  1. Jag känner igen det, men här hemma har det accepterat faktum. Jag föder dem med allt vad de innebär så länge de studerar, men så fort de börjar jobba på heltid är det betala som gäller (inte för att de kommer att bo kvar hemma)!

    SvaraRadera
  2. säger som oslo - helt enig!

    SvaraRadera
  3. Jag har inte haft den diskussionen än, ska bli spännande att höra vad den resulterar i. Han försörjer sig själv helt och hållet redan men någon hyra och sånt har jag ju inte bett om eftersom han går på gymnasiet.

    SvaraRadera
  4. Självklart! Har de slutat studera och jobbar/får pengar från arbetslöshetskassa så ska de betala för mat och husrum.

    SvaraRadera
  5. Helt självklart ska det betalas hemma! Fattas bara!! :D

    SvaraRadera
  6. Absolut ska de betala hemma, när de väl har en inkomst. Hjälpa till också!

    SvaraRadera
  7. helt rätt att vuxna barn ska betala för sig... :)

    SvaraRadera
  8. På min tid betalade man då inte när man bodde hemma - bodde man hemma för länge såg föräldrarna till att skaffa en ett boende ;-)

    SvaraRadera
  9. Så länge de går på gymnasiet så slipper de betala, men när de börjar jobba även om de går på högskolan/universitetet så kommer de att få börja betala något.

    SvaraRadera
  10. Ja vår nittonåring kommer att hamna i chock när vi talar om för honom att det är dags att börja betala för sig och även lägga undan pengar till möbler och husgeråd. För ett eget boende är det väl ändå dags för när man har fast inkomst tycker jag. Han har snart en mera fast inkomst. Om allt går som det ska nu då den närmsta tiden.

    Ann-Louise

    SvaraRadera
  11. Va, har det skett ett generationsskifte? Det visste inte jag. Självklart ska man betala för sig när man jobbar. Helst flytta hemifrån, jag tror inte det är bra att bo kvar hos föräldrarna när man är vuxen.

    SvaraRadera
  12. Curlinggenerationen smög sig på. Vi måste kämpa mot!

    SvaraRadera