tisdag 25 maj 2010

Ålderstecken?

När jag fyllde 40 år erbjöds jag ett syntest av min arbetsgivare. Trots att jag alltid har haft falkblick gick jag iväg till optikern och kollade synen (det var ju gratis), och kan man tänka sig jag hade en hel massa synfel. Jag fick skaffa ett par glasögon som är progressiva i tre skikt: ett för läsning och dator, ett för att se på TV och ett för att se andra människor i rummet (vilket kan vara trevligt), dessutom hade jag brytningsfel. Kan meddela att jag fick lite sjösjukekänsla av glasögonen i början.

Nu har jag haft dessa glasögon i över ett år och man kan ju tycka att jag borde ha vant mig. Ändå händer det att jag kliver in i duschen med glasögonen på och först när de immar igen kommer jag på att ta av dem, eller att jag ska gnugga mig i ögonen när jag är trött och glasögonen är i vägen...

Betyder detta att jag vägrar acceptera det faktum att jag håller på att bli gammal? Eller är jag kanske på väg att bli senil eller något annat? Jag bryr mig inte så mycket om att jag fått "åldersglasögon" ser det mest som en normal del av åldrandet (har faktiskt lättare att acceptera glasögonen än att det har blivit svårare att gå ner i vikt).

Sen fascineras jag av att de blir så skitiga hela tiden? Jag har dem bara inomhus men måste tvätta dem minst en gång per dag - annars ser jag ingenting - kan det bero på luftföroreningarna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar