lördag 27 april 2013

Uppfostringsmetoder

Mina barn är snart vuxna om man tittar till åldern. Men går man efter hur de uppför sig kan man tro att de går på lekis.

Dottern vaknar och sätter på TV:n sen går hon ut i köket för att fixa frukost. Hennes plan är att sätta sig i soffan och äta en mysig helgfrukost framför TV:n. Under tiden vaknar hennes storebror som även han går ner i köket och fixar frukost. Han gör detta något snabbare och sätter sig i tvsoffan med samma plan som dottern.

Problemet är att han vill se ett annat program/film och att båda hade tanken att sitta själva i soffan och mysa. Nu utbryter krig därnere och med samma lösning som när de var små, nämligen ropet på: -Mamma!

Som den pedagogiska och rättvisa ömma moder jag är går jag ner. Skriker säger till dem att de att de uppför sig som småungar, stänger av TV:n och säger åt dem att de ska äta frukost i köket. Sen tar jag tv-dosan med mig och går.

Ibland önskar jag att jag hanterar saker lite mer vuxet

16 kommentarer:

  1. Hahahaha! Precis så gör jag också :)

    SvaraRadera
  2. Hahahaha! Min dotter (och jag) har tur. Storebror är nästan aldrig hemma och är han det så väljer han att vara kvar i sin egen säng.

    SvaraRadera
  3. Me to!

    Morgonvrålet liksom...

    Hi Hi

    SvaraRadera
  4. Hahaha!!
    Jag tänker: Tack för att jag bor själv!!

    SvaraRadera
  5. Det där låter som en scen tagen ur vårt hem...

    SvaraRadera
  6. Bra gjort, så ska en slipsen dras!

    SvaraRadera
  7. Heja på så ska en slipsten dras och jag tycker du visar stort prov på att du är vuxen och de är barn. Fler som dig och världen skulle vara säkrare att leva i. Oj då vilken visa men som lärare så saknar man många gånger att vuxna tar ansvar. Många tulpaner till dig o ha ett fint slut på helgen
    Kram

    SvaraRadera
  8. Mycket bra agerat! :) Just det problemet har vi inte haft men det där om vem som skulle sitta fram i bilen....
    Jag löste det med att de fick sitta fram varannan gång och om de inte kunde komma överens så hamnade bägge bak!

    SvaraRadera
  9. :-)) Jag gjorde likadant när båda var mindre och bodde hemma.

    SvaraRadera
  10. Hi,hi det låter väldigt bekant det där. Men klokt av dig att avstyra tjafset på det sätt du gjorde. Ha en fin avslutning på helgen.

    SvaraRadera
  11. Mina små gör likadant. Och jag gör likadant som du. Hihi.

    SvaraRadera
  12. Skulle du inte berättat vad du gjorde sedan när bägge dunsat? ;) Vilken kanal valde du?
    Jag skulle ha agerat på samma sätt som du gjorde.

    SvaraRadera