fredag 2 december 2011

Det var bättre förr


på den analoga tiden. Då behövde man på sin höjd vrida lie på tv antennen...

Maken har varit på stora, billiga elektronikkedjan och storhandlat. Det blidde en platt-TV till vårt sovrum och en lite större till vardagsrummet. Till sovrummet fick man med ett litet kort med gratis Comhem i 2 månader och till vardagsrummet skaffade han parabol.

Parabolen har inte kommit ännu och när jag startade TV:n i sovrummet fick jag plötsligt bara in kanal 1,2,4 maken hade så klart stoppat kortet i stortv:n i vardagsrummet. Förr på gamla tjock-TV:ns tid  fick jag minsann in många kanaler vi har något slags samfällighet som tillhandahåller ett basutbud uppe i sovrummet.

Det innebär att på den gamla tjock-TV:n  kunde jag se över 10 kanaler utan att betala mer än samfällighetsavgiften. Men på den nya moderna platt-TV:n betalar jag samfällighetsavgiften det måste man vare sig man vill eller inte och i den ingår tv-avgifterna och sen måste jag dessutom betala till något tv-bolag för samma kanaler.

Jag kan berätta att ComHem och jag är inte goda vänner sen tidigare så de kommer jag inte att behålla när de två månaderna har gått

11 kommentarer:

  1. Förstår din frustration.... Bara ettan, tvåan å fyran. Fy för den lede! Hoppas parabolen kommer snart....

    ps: har blivit förtjust i ett nagellack från Sally Hansen. Det heter Complete Salon Manicure och innehåller allt. Nagelförstärkare, underlack, nagellack, överlack och kanske någonting mer. En allt-i-en produkt... ;o))

    SvaraRadera
  2. Men så kallas de för "kom bort" också. Där jag bor har vi dem i kabel och aldrig i livet att jag skulle anlita dem för mer än det jag absolut måste. Vilket är basutbudet när det gäller tv och inget mer.

    SvaraRadera
  3. Det är lätt att bli ovän med alla dom här tvoperatörerna som dom så fint kallas. Vi har Robert hemma hos oss och han sköter sig ypperligt. Det bästa är att vi satt ett kort i tv:n och sen kopplade vi in en sladd i något som ser ut som en tavla. En lite vridning och popp så var kanaler där. Men visst hade de tjocka sin charm och fungerade ypperligt men det är bara att gilla läget. Tiden går framåt och det är bara att följa med
    Ha en fin morgondag

    SvaraRadera
  4. då förstår jag att du tycker att det var bättre förr, vi har bara de vanliga kanalerna, alltså inga betalkanaler
    kramar

    SvaraRadera
  5. Jag har inga problem med deras tv, däremot lämnade jag deras internetleverens efter alltför många problem.

    SvaraRadera
  6. Och tänk vad skönt när det var bara två kanaler :-)

    SvaraRadera
  7. MORR! Sådant skallbara fungera.

    SvaraRadera
  8. Det där låter krångligt.. Betala 2 ggr!!!
    Vi har parabol och massor av kanaler men finns det nåt att se? Näääää!

    SvaraRadera
  9. åååh sånt där kan jag bli galen på!

    SvaraRadera
  10. Hej,

    Jag känner att vi bör förtydliga hur det ligger till här. Det du betalar via din samfällighet avser normalt de analoga tv-kanalerna vilket du självklart har tillgång till även efter det att du har beställt digital-tv. Jag tolkar din text som att din nya tv i sovrummet har en inbyggd digitalbox, du får därför troligen in de fria digitala kanalerna just nu. Detta är Svt1, Svt2, Svt24 Tv4, Barnkanalen/Kunskapskanalen, Tv6 och Axess TV. För att få in de analoga kanalerna igen, vilket kan skilja sig från de fria digitala kanalerna, behöver du ändra inställningarna på din tv så att det inte går via din tv:s digitalbox.

    Du betalar alltså inget för de fria digitala kanalerna och har fortfarande tillgång till de analoga kanalerna. Det du betalar för är kanalerna utöver de fria digitala, de som du kan ta emot när du använder programkortet som just nu sitter i din tv i vardagsrummet, som jag tolkar dig.

    Tråkigt att du inte känner dig nöjd med oss som leverantör, vi vill naturligtvis ändra den bilden. Kontakta gärna vår Kundservice så kan vi se över vad vi kan göra för dig, du når oss på telefon 0771 55 00 00 eller via Twitter, www.twitter.com/ComHemAB, om du föredrar den kontaktvägen.

    Med vänlig hälsning
    Johan Wester
    Kundservice

    SvaraRadera