lördag 1 januari 2011

Nyårsmeny

Som ni säkert förstått har jag ägnat tiden innan jul till att laga mat och göra julgodis. Detta eftersom jag är tokig i julen och älskar julförberedelserna. Jag tycker nästan bättre om förberedelserna INFÖR julen än själva julen. Maken är inte lika begeistrad…

Inför nyår är det tvärtom. Visst tycker jag om att fira nyår men det är maken som står för maten (jag behöver bara göra efterrätten)

Detta år blev det en jättegod hummersoppa, helstekt oxfilé med rotsaker och min citroncheesecake. Kompisarna hade varit runt på vingårdar i Frankrike på sin semester så vi fick riktig champagne. Jag brukar inte vara så förtjust i champagne med igår var den jättegod.

Om ni gillar glass med mycket citronsmak kan ni prova detta recept: 

Cheesecake med citron (och kiwi) 
5 st                digestivekex
2 st                ägg
1,5 dl             vispgrädde
1 dl                strösocker
2 dl                creme fraiche
1 tsk              vaniljsocker
1 citron          saft och rivet skal

Bunke 1: Vispa äggvitorna 
Bunke 2: Vispa grädden. Sen i med creme fraiche och vispa ihop 
Bunke 3: Vispa strösocker och äggulor pösogt. I med vanlijsocker och citronsaft och rivet citronskal. Rör ihop.

Blanda ihop alla 3 bunkarna. Ta en form och smula hälften av digestivekexen i botten. Häll i smeten och smula resten av kexen ovanpå. Ställ i frysen.

Innan servering kan man garnera med skivad kiwi



5 kommentarer:

  1. Måste testa, lagar annars bara cheescake som gräddas i tre olika omgångar. God fortsättning vännen! :-)

    SvaraRadera
  2. här blir det inte mer deserter...

    SvaraRadera
  3. Säger som Åsa, no more desserter. Jag nöjer mig med att läsa receptet, förstår att det var gott. God fortsättning på det nya året !

    SvaraRadera
  4. instämmer i kören av föregående talare :p god fortsättning :) kram

    SvaraRadera
  5. Äsch vilka torrbollar ni är. Själv ska jag äta resterna nu.

    Fru Venus testa. Jag kan tre sorters cheesecake och ingen görs i ugnen

    SvaraRadera