torsdag 25 november 2010

Lovade att skriva om awarden igår och här kommer det: tada!


Som jag skrev igår fick jag en award av Fru Venus. En award som innebar att jag skulle välja ut tre favoritförfattare och en favoritbok per författare. Först tyckte jag att det är jättekul att få en award men sen fick jag hjärnsläpp och kom inte på några speciella favoriter.

En författare som skrivit helt underbara böcker är Astrid Lindgren. Först läste jag dem som liten och tyckte om dem för vissa saker och nu som vuxen ser jag helt andra saker i böckerna. Min favorit när jag var liten var Allra käraste syster. 

Just nu läser jag mycket deckare och har en hel del favoriter men jag skulle vilja slå ett slag för Janet Evanovich. Hennes böcker är som att läsa en actionkomedi och det händer att jag skrattar högt när jag läser dem (folk på bussen brukar titta lite konstigt på mig då). Hon skriver om den kvinnliga prisjägaren Stephanie Plum från New Yersey och människorna runt omkring henne. Här kan jag inte plocka ut en speciell bok eftersom det är en serie (i och för sig av fristående böcker men i alla fall).

Men en tredje författare….hm…. Här tar jag nog ingen författare utan en bok som jag läser någon gång per år och det är Stolthet och fördom av Jane Austen. Jag såg BBC:s tvserie från mitten av 90-talet  med Jennifer Ehle och Colin Firth i huvudrollerna och tyckte att den var helt underbar. Efter det läste jag boken och nu är det en favorit.

Sen ska jag skicka awarden vidare och utser följande att ta över stafettpinnen: Stort och Smått, Fru Choklad och Spader Madame

10 kommentarer:

  1. Okej, men du får hämta din award hos mig också då! KRAM!

    http://spadermadame.blogspot.com/2010/11/en-liten-utmarkelse-minsann.html

    SvaraRadera
  2. Janet´s böcker om fröken Plum är oslagbara!! Jag har läst alla böcker sex (jag vet...)gånger och tjejerna tre gånger var, underhållning i världsklass :-))

    SvaraRadera
  3. Det här var roligt, man får möjligheten att läsa en salig blandning :D

    SvaraRadera
  4. Tack för boktipset: Janet Evanovich´s böcker. Har inte läst någon av dem. Idag går jag till biblioteket!
    Kram.

    SvaraRadera
  5. Jag älskar den BBC-serien och lägger den fortfarande in dvd´n då och då:)

    SvaraRadera
  6. Jag trodde du läste roslund/hellström:)

    SvaraRadera
  7. Spader; Jag gör den imorgon när jag sitter vid en bättre dator

    Venus: Vänatr på nästa del - den borde komma snart

    Huskatt: boktips är alltid kul

    ToT: gör det

    Åsa: Samma här. Varje gång jag är sjuk åker den fram

    Malla: Den läser jag jsut nu...

    SvaraRadera
  8. Vad kul! Hoppas orka göra den i morgon!

    SvaraRadera
  9. Åh vad kul. Har svårt att hinna med innan festen men i helgen ska jag försöka hinna med . Tack! Kram

    SvaraRadera
  10. SoS. Vi väntar med spänning

    Fru Choklad: Ingen fara

    SvaraRadera