lördag 26 juni 2010

Midsommarafton

Midsommartårtan.

Sillunchen skulle ätas hos oss och grillningen skulle göras hos kompisarna. Hela veckan har vi lagt in sill och fixat. Igår två timmar innan gästerna skulle komma, insåg jag att vi glömt fixa efterätt med jordgubbar!

Jordgubbar är ju midsommar- hur kan man förtränga en sån sak?

Lätt panikslagen slår jag på datorn och letar efter "snabba och enkla" midsommardesserter. Hittar denna och beger mig till kvartersbutiken för att inhandla det som saknades. Kan meddela att jag inte var ensam där, så det måste vara fler än jag som är halvsenila och glömt handla viktiga saker (skönt att man inte är ensam...). Jag hann i alla fall få ihop tårtan precis innan gästerna kom.

För intresserade gjorde man så här:
Ingredienser:
1 paket smördeg rund
2 dl grädde
200 g philadelphiaost
2 msk florsocker
finrivet skal och färskpressad juice av 1 lime
1 l delade jordgubbar
färska myntablad  eller citronmeliss

Gör så här:
  • Rulla ut smördegen på en ugnsplåt (behåll papperet under). Picka smördegen med en gaffel. Grädda på näst nedersta falsen 12–15 minuter. 225°C
  • Efter halva tiden, dra ut plåten och picka degen ett par gånger så att den sjunker. Ta ut och låt svalna på ett galler. 
  • Vispa samman grädde, philadelphiaost , florsocker, limeskal och limejuice. Vispa till en tjock, fluffig konsistens. Fördela krämen jämnt över smördegen.
  • Skär jordgubbarna i bitar. Garnera med dem och ev citronmeliss. Servera gärna med ett glas svalt sauternesvin.

Vädret var kanon och vi kunde sitta ute i trädgården, i solen och äta. Precis sånt väder som man vill ha en midsommarafton. Hoppas att ni oxå hade det bra igår.

3 kommentarer:

  1. Visst var det en underbar dag igår!
    Tårtan ser jättegod ut!

    SvaraRadera
  2. Måste testa, lite annorlunda men det låter jättegott! Vi har också lagt in sill, min favorit är citron-rosépepparsill, mmm...

    SvaraRadera
  3. Stort och smått: Den var helt kanon

    Venus:Citron/rosépeppar, det låter spännande

    SvaraRadera