tisdag 16 april 2013

Brevlåda/postlåda

Vet ni skillnaden?

Brevlåda är där du lämnar post som ska skickas iväg. Tänk på postens gula brevlådor.

Postlåda är det du har hemma, där brevbäraren lämnar post som ska till dig.

Jag såg just att 118 100 hade svarat fel på det. Och om man som de gör utgör sig för att kunna svara på allt kanske man ska vänta lite med svaret och faktagranska det innan det publiceras.

Språket utvecklas ju hela tiden och det är väl som de och dem som blivit dom. Och i vardagligt tal säger man brevlåda om båda sorterna men om rätt ska vara rätt så... 

11 kommentarer:

  1. Är du 100 säker? Jag vet inte helt 100, men folk säger väldigt olika!

    SvaraRadera
  2. Aldrig använt eller hört ordet postlåda.

    SvaraRadera
  3. Okey, då vet vi. Jag tror jag säger båda delarna lite hur som helst.

    SvaraRadera
  4. Jag säger att jag ska lägga ett brev på lådan ;)
    Går ut och hämtar posten i brevlådan..tror jag. Postlåda? Vet inte när jag använder det.

    SvaraRadera
  5. Brev lägger jag i brevlådan.
    Post hämtar jag i postlådan.
    Så har jag alltid gjort.

    SvaraRadera
  6. 118 100...
    Döttrarna och jag brukar mest sjunga reklamjingeln för att irritera Herr Fransson... ;-)

    Tack för omtanken inne hos mig!

    SvaraRadera
  7. Fel! Brevlåda är även det man har hemma. Och ett brevinkast är aldrig en postlåda. I övrigt kan man nog använda det lite hur man vill.

    SvaraRadera
  8. Tänk om jag lagt all posten i en brevlåda. Vilken snabb runda jag gjort då. Sedan nästa dag hade jag haft dubbelt så mycket post. Men varför oroa sig om morgondagen? Den postmängden hade säkert fått plats i två brevlådor... ;)

    SvaraRadera
  9. Ja, precis! Men det lutar nog åt att allt blir brevlådor snart. Inte ens Post- och telestyrelsen verkar ha kläm på det där... http://www.pts.se/upload/Rapporter/Post/Undersokning_av_avstand_till_postlador_2013-13.pdf

    SvaraRadera
  10. Ja, precis! Men det lutar nog åt att rubbet kommer att kallas brevlådor i framtiden. Inte ens Post- och telestyrelsen verkar ha kläm på det där... http://www.pts.se/upload/Rapporter/Post/Undersokning_av_avstand_till_postlador_2013-13.pdf

    SvaraRadera