lördag 9 april 2011

Biverkningar av medicin

Efter operationen får jag äta medicin i några dagar. Mina roliga piller heter Diclofenac och Panodil. Jag trodde att de var för smärta (eller inte för smärta utan mot smärta). Panodilen är väl det men Diclofenacen. Den ska enligt FASS hämma inflammationer, lindra smärta och sänka feber. Så den är nog i första hand till för att jag inte ska få några problem i själva operationssåret.

Det är bra om man läser den medföljande informationen innan man börjar knapra tabletterna. Nu hade jag ätit tre doser innan jag såg att man skulle dricka minst 1 glas helst 1,5 glas vatten när man tog dem.

Vanliga biverkningar är magsmärta, illamående, kräkningar, diarré, matsmältningsrubbningar, minskad aptit, gasbildning i magen, huvudvärk, yrsel, hudutslag och förhöjda levervärden.

Den biverkning jag har fått är gasbildning. Jag känner mig som en ballong och släpper väder högt och ljudligt. Det är tur att jag bara ska äta dem i tre dagar. Varför kan jag inte få en bra biverkning som t.ex minskad aptit då kunde jag ju ha blivit smal och smärt samtidigt som foten blev bra.

5 kommentarer:

  1. Typiskt. De piller jag äter har flera motsägelsefulla biverkningar. Till exempel kan man öka i vikt eller minska i vikt. Jag behöver väl inte berätta vilken av de två biverkningarna som har drabbat mig?

    SvaraRadera
  2. Jag har ständiga inflammationer i kroppen och fick Diclofenac utskrivet. jag blev så kass i magen så jag trodde jag skulle dö och då äter jag redan losec mot dålig mage... Bytte ut diclon mot orudis och mår nu toppen!
    Krya på dig nu!

    SvaraRadera
  3. Krya på foten snabbt! Och ja det är synd att vi aldrig får de där tabletterna som uppenbarligen är för några andra... jag vill också bli smal.

    SvaraRadera
  4. Hoppas foten blir bra och frisk och fin. Och att magen coolar ner sig en aning.

    SvaraRadera