måndag 19 juli 2010

Grannar - sömnbrist

För några år sedan fick vi nya grannar i radhusområdet. Det är förmodligen första gången någon i deras släkt haft hus. Det var tamefan folk där jämt! Det var krocket, boule, kubb m.m. Allt väldigt trevliga aktiviteter i lagom dos. Man varje eftermiddag och varje kväll från maj-aug och alltid under gap och skrik kan bli lite väl mycket för omgivningen.


Efter ett år skaffade de hund, men de ansåg inte att de behövde gå någon hundkurs vilket är synd. Denna hund skäller tamefan jämt! Så fort någon av oss andra grannar går ut på vår tomt skäller hunden, den har inte fått lära sig var hans revir slutar och andras börjar. De gapar och skriker på hundstackar'n vilket gör att den skäller ännu mer...

Nu är deras barn ganska stora så de får vara hemma själva och då är det tamefan fest jämt! Visst kan man ha fest någon gång då och då men inte jämt. Det är gap och skrik och basdunk halva nätterna så i natt har jag inte sovit speciellt mycket. Jag är trött och grinig (det kanske märks på detta inlägg).

Barn måste få testa vuxenlivet och vara hemma själva MEN jag tycker att man som förälder kollar av lite med grannarna hur det gått. Jag brukar informera grannarna innan att det är FF hos oss och sen brukar jag efteråt kolla om de störts eller om barnen skött sig. Då kan man sakta men säkert släppa mer och mer och ge dem mer ansvar.

Vi har ganska bra kontakt med alla grannar utom just dessa som nästan ingen har kontakt med ändå är de en ganska vanlig familj - visst är det konstigt att det blir så.

2 kommentarer:

  1. Kanske det går att prata med dem? Framförallt om den störda nattsömnen. Men sådant där är ju känsligt. En av anledningarna till att jag nu bor på landet är att vår förra granne i stan yxade sönder sin lägenhet och var på väg in genom vår vägg. Barn utan tillsyn levde rövare till sent på natten på gården och när en kvinna sa till då kom en hel hög med andra vuxna och puttade ned henne i en rabatt! Detta var ändå en lugn och fin närförort, förutom vår gård och trappuppgång...

    SvaraRadera
  2. Tant Grön: Riktigt så illa är det inte. Jag har tänkt ta upp det med dem när vi stöter ihop - men konstigt nog stöter vi aldrig ihop med just dessa grannar...

    SvaraRadera